Nye Tillen

Jeg ville ikke tvilt på å benytte JobLearn igjen ved senere anledning.

Synne Hedlo

Timeline

Gründer med ambisjoner

Jeg har tidligere jobbet i NRK, i to kommunikasjonsbyråer, to departementer, så et forlag. Jeg følte meg utbrent, men ville fortsette med bøker. Med en lektor og lærebokforfatter som morfar, samt flere gründere og akademikere i slekta, så jeg muligheten for å starte noe eget. I 2010 startet jeg Nye Tillen, med en klar visjon om å skape god kommunikasjon og ta vare på det norske språk. Min ambisjon for Nye Tillen er at alt som kommer fra oss skal være språklig feilfritt. Etter ett år med bokproduksjon, gikk vi helt over til manus, språk og teksttjenester.

Får deltakeren til å skinne

Da jeg først møtte Sara og JobLearn, hadde Nye Tillen hatt praktikanter fra Universitetet to ganger tidligere. Jeg øynet tidlig at kandidaten og rekrutteringskanalen kunne være noe for oss. Jeg møtte en yrkesrettet tiltaksaktør som lot kandidaten få skinne.

Profesjonalitet, håp og rådgivning

Sara fikk snakke selv. Samtidig oppfattet jeg JobLearn som veldig profesjonelle, de ga håp og god rådgivning. Jeg skjønte at Sara hadde noe, så vi møttes på tomannshånd. Sara viste meg at hun var smart, engasjert og at hun virkelig ville være her.

Hvor alvorlig er det?

Min største bekymring var – hvor alvorlig var Saras sykdom, ville hun bli syk igjen? Sammen fant vi ut av hva som kan utløse sykdommen hennes, for så å jobbe rundt den. Vi laget oss en slags avtale om hvor mye Sara kunne være syk, at hun kunne trenge noen kortere dager innimellom. Enigheten rundt disse begrensningene virket lettende på oss begge.

Hvorfor JobLearn?

Samarbeid direkte med det offentlige oppfattes ofte som mye papirarbeid og at det er byråkratisk tungvint å søke støtteordninger. JobLearn kan hjelpe med dette, da de kjenner til skjemaene, mentorordninger og inkluderingstilskudd. Samtidig har Nav vært essensielle i prosessen rundt Sara.

Krystallklar kommunikasjon

Suksessfaktoren er direkte dialog og krystallklar kommunikasjon hele veien, både mellom Sara, meg, Nav og karriererådgiver i JobLearn. Hva er Saras utfordringer, når merker Sara at hun blir sliten, hva er hennes styrker, hva kan vi få til av støtteordninger? Dette var spørsmål som dukket opp.

Forståelse og tillit

Bedrifter trekkes mot karriererådgivere som vil virksomheten vel, og skaper tillit. De som setter seg inn i hverdagen i bedriften og har forståelse for arbeidsplassen og for utfordringene ved å ta inn en praktikant med ”bagasje”. Jeg fant dette i JobLearn. Jeg ville ikke tvilt på å benytte JobLearn igjen ved senere anledning.

Feilfri

”Vi gjør deg feilfri”, er Nye Tillens motto. Vår jobb er å gjøre tekstene til kundene våre plettfrie, men du trenger ikke være feilfri for å jobbe her.

Andre samarbeidspartnere